MarbledDark
SVENSKA FOTOSKOLAN-logotypGULD-3

UTMANING: Mörker & ISO

Fantastiskt jobbat! Du har nu lärt dig hur du använder högt ISO för att fånga skarpa och tydliga bilder i mörka miljöer. Bra gjort!

Här nedan hittar du övningarna för att fördjupa dina kunskaper om fotografering i mörker och användning av ISO. Lycka till med utmaningen!

Men först liite Repetition:

Vad är ISO?

ISO bestämmer hur känslig kamerans sensor är för ljus.

Ju högre ISO, desto ljusare blir bilden, men det kan också öka brus (grynighet).

Låg ISO (100-400):

Perfekt för dagsljus eller välbelysta scener. Mindre brus och skarpare bilder.

Hög ISO (800 och uppåt): Bra för mörka miljöer, men var försiktig med att inte få för mycket brus.

Tips för fotografering i mörker:

Höj ISO för att fånga mer ljus.

Använd ett stativ för att undvika suddiga bilder, speciellt vid längre slutartider.

Ställ in en stor bländare (lågt f-tal) för att släppa in så mycket ljus som möjligt.

Experimentera med slutartiden: Testa olika inställningar för att se hur det påverkar bilden.

Extra övning: Nattfotografering

Välj en mörk scen (utomhus på kvällen, eller ett mörkt rum).

Ställ in kameran på en hög ISO (börja med 800).

Ta flera bilder med olika ISO-inställningar och jämför hur de påverkar ljuset och brus.

Testa att använda ett stativ och en lång slutartid för att se hur det förändrar bilden.

UTMANING DEL 4:

457506700_10160342037700905_5891882335886199452_n

Här nedan kan ni ladda upp era bidrag för denna del och få hjälp om ni skulle stöta på några problem:

Är du redo för nästa del: Solsken & Motljus?

Namnlös design (9)
MarbledDark