MarbledDark
SVENSKA FOTOSKOLAN-logotypGULD-3

UTMANING: Snabb Slutartid

Fantastiskt jobbat! Du har nu lärt dig hur du använder snabb slutartid för att frysa snabba rörelser och fånga ögonblick perfekt. Bra gjort!

Här nedan hittar du övningarna för att fördjupa dina kunskaper om snabb slutartid och praktiskt tillämpa det du lärt dig. Lycka till med utmaningen!

Men först liite Repetition:

Vad är en slutartid? Slutartiden är hur länge kamerans sensor utsätts för ljus när du tar en bild. Ju kortare slutartid, desto snabbare stängs slutaren, och ju mindre tid har ljuset att träffa sensorn.

Vad är en snabb slutartid? En snabb slutartid betyder att slutaren är öppen under en väldigt kort tid, till exempel 1/1000 sekund eller ännu snabbare. Detta fryser rörelser i bilden och är perfekt när du vill fånga snabba händelser utan rörelseoskärpa.

När ska du använda en snabb slutartid?

Sport och action: Fånga skarpa bilder av rörliga motiv som sportutövare, djur i rörelse eller bilar.

Barn och husdjur: Perfekt när du fotograferar aktiva barn eller lekfulla husdjur som rör sig snabbt.

Naturfotografering: Frysa rörelsen hos fåglar som flyger eller vattendroppar i luften.

Så här ställer du in kameran för snabba slutartider:

Manuellt läge (M) eller slutarförval (S eller Tv): Välj en snabb slutartid som 1/500, 1/1000 eller ännu snabbare beroende på hur snabbt motivet rör sig.

ISO: För att kompensera för mindre ljus kan du behöva öka ISO-värdet, till exempel till ISO 800, 1600 eller högre, särskilt i sämre ljusförhållanden.

Bländare: Ibland kan du behöva justera bländaren (sänka f-talet) för att släppa in mer ljus, men kom ihåg att detta också påverkar skärpedjupet.

Tips för bättre bilder:

Följ motivet:

Använd kontinuerlig autofokus (AF-C) för att hålla fokus på ett rörligt motiv.

Använd seriebildstagning: Fånga flera bilder snabbt för att öka chansen att fånga den perfekta ögonblicksbilden.

Tänk på ljuset: Snabba slutartider kräver mycket ljus, så var noga med att fotografera i bra ljusförhållanden eller justera ISO/bländare efter behov.

UTMANING DEL 2:

457032012_10160335529115905_7764444106431601514_n

Här nedan kan ni ladda upp era bidrag för denna del och få hjälp om ni skulle stöta på några problem:

Är du redo för nästa del: Långsam Slutartid?

MarbledDark

Svenska Fotoskolan