MarbledDark
SVENSKA FOTOSKOLAN-logotypGULD-3

UTMANING: Långsam Slutartid

Fantastiskt jobbat! Du har nu lärt dig hur du använder långsam slutartid för att skapa mjuka rörelseeffekter och ge dina bilder en kreativ touch. Bra gjort!

Här nedan hittar du övningarna för att fördjupa dina kunskaper om långsam slutartid och praktiskt tillämpa det du lärt dig. Lycka till med utmaningen!

Men först liite Repetition:

Långa slutartider innebär att slutaren är öppen längre, vilket kan resultera i häftiga bilder med rörelseoskärpa eller ljusslingor.

Varför använda långa slutartider?

Långsamma slutartider är fantastiska för att:

Måla med ljus: Fånga ljusslingor från bilar på natten eller skapa "stjärnspår" på himlen.

Mjuka upp vatten: Gör forsar och vattenfall silkeslena och drömlika.

Visa rörelse: Fånga rörelsen av människor eller objekt för att visa tidens gång.

Använd Slutarprioritet (S/Tv)

För att börja experimentera med långa slutartider är det bäst att använda Slutarprioritet:

Ställ in kameran på S eller Tv: Detta ger dig kontroll över slutartiden medan kameran automatiskt justerar bländaren.

Välj en lång slutartid: Börja med 1/4, 1 sekund eller ännu längre beroende på effekten du vill uppnå.

Använd stativ: För att undvika att bilden blir suddig på grund av kameraskakningar, använd ett stativ.

Gå över till manuellt läge (M)

När du känner dig bekväm med slutarprioritet kan du testa att använda manuellt läge:

Ställ in slutartiden:

Välj en lång slutartid, till exempel 2-10 sekunder eller mer.

Justera bländaren: Du behöver också justera bländaren för att balansera exponeringen. Mindre bländare (högt f-tal) kan behövas för att undvika överexponering.

ISO: Håll ISO lågt (t.ex. ISO 100) för att undvika brus i dina bilder.

Tips för bättre resultat:

Fotografera i svagt ljus:

Långa slutartider fungerar bäst i mörka eller dämpade ljusförhållanden.

Använd en fjärrutlösare eller självutlösare: Detta hjälper till att undvika skakningar när du trycker på avtryckaren.

Experimentera med exponeringstiden: Testa olika slutartider för att se hur de påverkar rörelsen i dina bilder.

UTMANING DEL 3:

457328744_10160339303105905_420467393181382588_n

Här nedan kan ni ladda upp era bidrag för denna del och få hjälp om ni skulle stöta på några problem:

Är du redo för nästa del: Mörker & ISO?

MarbledDark

Svenska Fotoskolan