MarbledDark
SVENSKA FOTOSKOLAN-logotypGULD-3

UTMANING: Bländaren

Fantastiskt jobbat! Du har nu lärt dig hur du använder bländaren för att kontrollera skärpedjup och skapa vackra bilder. Bra gjort!

Här nedan hittar du övningarna för att fördjupa dina kunskaper om bländaren och praktiskt tillämpa det du lärt dig. Lycka till med utmaningen!

Men först liite Repetition:

Bländaren är en öppning i kamerans objektiv som släpper in ljus till sensorn. Tänk på den som en iris i ditt öga – den kan öppnas och stängas för att släppa in mer eller mindre ljus.

Bländaren anges i f-tal (t.ex. f/2.8, f/5.6, f/16). Här är vad som händer när du justerar bländaren:

Ljusstyrka: Ju större bländare (lågt f-tal som f/1., desto mer ljus släpps in, vilket gör att dina bilder blir ljusare. Detta är bra i mörka miljöer. Mindre bländare (högt f-tal som f/16) släpper in mindre ljus och gör bilderna mörkare, vilket kan vara användbart i starkt ljus.

Skärpedjup: Bländaren påverkar också hur mycket av din bild som är i fokus, detta kallas skärpedjup. En stor bländare (lågt f-tal) ger ett grunt skärpedjup, vilket betyder att bara en liten del av bilden är i fokus, och bakgrunden blir suddig. Detta är perfekt för porträtt! En liten bländare (högt f-tal) ger ett större skärpedjup, där mer av bilden är i fokus – bra för landskapsfotografering.

Estetik: Att experimentera med bländaren ger dig kontroll över bildens estetiska känsla. Vill du framhäva en person mot en oskarp bakgrund? Använd en stor bländare. Vill du att hela landskapet ska vara skarpt? Välj en mindre bländare.

Kort sagt, bländaren är ett kraftfullt verktyg som ger dig kreativ kontroll över både ljus och skärpa i dina bilder. Prova att justera bländaren nästa gång du fotograferar och se hur det påverkar dina bilder!

UTMANING DEL 1:

457021714_10160332226295905_8779544464439705804_n

Här nedan kan ni ladda upp era bidrag för denna del och få hjälp om ni skulle stöta på några problem:

Är du redo för nästa del: Snabb Slutartid?

MarbledDark

Svenska Fotoskolan